7 מצוות בני נח יומי
הודעה מספר 1 -
ביסוד המוסר והחוק של האמונה היהודית והאתיקה העולמית עומדות שבע מצוות נצחיות המכונות "שבע מצוות בני נח". אלו מצוות שכל אחת מהן משקפת ערך מוסרי יסודי, הנועד להנחות את האדם לחיים טובים יותר ולקידום חברה צודקת ומוסרית. בשבועות הבאים נכיר אותן ואת משמעותן המעשית לחיינו.
נתחיל כעת עם השתיים הראשונות -
1. איסור עבודה זרה והאמונה באל אחד:
התודעה לכך שיש בורא אחד לעולם, שברא הכל ומשגיח על כל מעשי הבריות, מחייבת אותנו להפנות את עבודתנו ותפילותינו אך ורק אליו. הנחה זו דוחה כל פנייה אל אלילים או כוחות אחרים כאילו הם בעלי יכולת או שליטה.
2. כבוד השם ואיסור 'ברכת השם':
אנו נדרשים לכבד את הבורא, להוקיר את גדולתו ולהימנע מכל דיבור גנאי או קללה כלפיו. זה מתבטא בדיבור ובהתנהגות שמשקפים כבוד ואהבה כלפי הבורא.
הודעה מספר 2 -
בהודעה זו עוד 3 מצוות מתוך השבע עליהן נצטוו אומות העולם:
מצווה שלישית: כבוד האדם ואיסור שפיכות דמים:
ההכרה שכל אדם נברא בצלם אלוקים מחייבת אותנו לכבד את חיי האדם ולא לגרום לפגיעה בהם. הרג אדם הוא פגיעה ביסודות המוסר הבסיסיים ובבריאת העולם.
מצווה רביעית: כיבוד רכוש הזולת ואיסור גזל:
כל אדם זכאי לבעלות על רכושו. גזל, גניבה או הוצאת רכוש מרשות אחר בכל דרך שהיא, הם עוולות שמפרות את האמון החברתי ואת הזכות הבסיסית לקניין.
מצווה חמישית: כיבוד מוסד המשפחה ואיסור גילוי עריות:
חוקי הנישואין והמשפחה קובעים את המסגרת לחיים משותפים בריאים ומוסריים. גילוי עריות, הפרת נאמנות במערכות זוגיות, והפרת הגבולות המשפחתיים הם הפרות של המוסד החשוב הזה.
הודעה מספר 3 -
המצווה השישית - כבוד בעלי חיים ואיסור איבר מן החי:
אנו נדרשים לכבד את החיים בכל צורותיהם, כולל בעלי חיים. איסור אכילת איבר מן החי מדגיש את הצורך להתייחס ברחמים ובכבוד אל עולם החי.
המצווה השביעית - הקמת מערכת משפט ומינוי דיינים:
על מנת שכל החוקים הללו יתממשו, נדרשת מערכת משפט פועלת עם שופטים המחויבים לפסק דין עפ"י העקרונות המוסריים הללו. זה מבטיח שהחברה תוכל לפעול תחת ערכים של צדק, יושר, והגינות.
הודעה מספר 4 -
שבע מצוות בני נח מהוות מערכת ערכים מוסרית יסודית, המיועדת לכלל בני האדם, ללא קשר למוצא, דת או שיוך אתני. הן מציעות מסגרת לחיים שבהם האדם חי בהרמוניה עם עצמו, עם חברו ועם הבורא ומעבר להיותן ציוויים דתיים, יש במצוות אלו ביטוי לרעיונות עולמיים של צדק ומוסר, המובילים אותנו לחברה טובה יותר.
המצוות הללו מכילות פרטים רבים ועמוקים, המזמינים כל אדם ללמוד ולחקור את עומקן ומשמעותן.
כל אחת מהמצוות מעניקה לנו את הכלים לבנות ולקיים חברה שבה הכבוד ההדדי, האהבה והצדק הם העמודים התומכים. המשימה שלנו היא לקחת את הערכים האלו ולהפוך אותם למעשה, בכל יום ויום, בכל מעשה ומעשה.
הודעה מספר 5 -
איך יראה העולם בזמן הגאולה?
בהודעות הבאות נביא מדברי הרמב"ם ונביאים:
רמב"ם הלכות מלכים ומלחמות פרק יב’ סעיף ה’-
"באותו הזמן לא יהיה שם לא רעב ולא מלחמה ולא קנאה ותחרות שהטובה תהיה מושפעת הרבה וכל המעדנים מצויין כעפר ולא יהיה עסק כל העולם אלא לדעת את ה' בלבד ולפיכך יהיו ישראל חכמים גדולים ויודעים דברים הסתומים וישיגו דעת בוראם כפי כח האדם שנאמר כי מלאה הארץ דעה את ה' כמים לים מכסים”.
הודעה מספר 6 -
עוד מקורות וציטוטים ממספר נביאים המנבאים את הגאולה ואת חלקם של אומות העולם בה:
צפניה ג’ פסוק ט’: כִּי אָז אֶהְפֹּךְ אֶל עַמִּים שָׂפָה בְרוּרָה לִקְרֹא כֻלָּם בְּשֵׁם יְהוָה לְעָבְדוֹ שְׁכֶם אֶחָד.
ישעיהו פרק ב’ פסוקים ב’-ד’ :
וְהָיָה בְּאַחֲרִית הַיָּמִים, נָכוֹן יִהְיֶה הַר בֵּית-יְהוָה בְּרֹאשׁ הֶהָרִים, וְנִשָּׂא, מִגְּבָעוֹת; וְנָהֲרוּ אֵלָיו, כָּל-הַגּוֹיִם. גוְהָלְכוּ עַמִּים רַבִּים, וְאָמְרוּ לְכוּ וְנַעֲלֶה אֶל-הַר-יְהוָה אֶל-בֵּית אֱלֹהֵי יַעֲקֹב, וְיֹרֵנוּ מִדְּרָכָיו, וְנֵלְכָה בְּאֹרְחֹתָיו: כִּי מִצִּיּוֹן תֵּצֵא תוֹרָה, וּדְבַר-יְהוָה מִירוּשָׁלִָם.דוְשָׁפַט בֵּין הַגּוֹיִם, וְהוֹכִיחַ לְעַמִּים רַבִּים; וְכִתְּתוּ חַרְבוֹתָם לְאִתִּים, וַחֲנִיתוֹתֵיהֶם לְמַזְמֵרוֹת--לֹא-יִשָּׂא גוֹי אֶל-גּוֹי חֶרֶב, וְלֹא-יִלְמְדוּ עוֹד מִלְחָמָה.
זכריה ח פסוקים כא כב:
כא וְהָלְכוּ יוֹשְׁבֵי אַחַת אֶל-אַחַת לֵאמֹר, נֵלְכָה הָלוֹךְ לְחַלּוֹת אֶת-פְּנֵי יְהוָה, וּלְבַקֵּשׁ, אֶת-יְהוָה צְבָאוֹת; אֵלְכָה, גַּם-אָנִי.כב וּבָאוּ עַמִּים רַבִּים וְגוֹיִם עֲצוּמִים, לְבַקֵּשׁ אֶת-יְהוָה צְבָאוֹת בִּירוּשָׁלִָם, וּלְחַלּוֹת, אֶת-פְּנֵי יְהוָה.
זכריה יד’ פסוק ט’ :
וְהָיָה יְהוָה לְמֶלֶךְ, עַל-כָּל-הָאָרֶץ; בַּיּוֹם הַהוּא, יִהְיֶה יְהוָה אֶחָד--וּשְׁמוֹ אֶחָד.
הודעה מספר 7 -
על כל אחד ואחת להשפיע עד היכן שידו מגעת על מנת להעלות את המודעות ולשתף את הידע אודות מערכת החוקים האלוקית הנצחית שניתנה לכל בן אנוש – מצוות בני-נח.
מערכת חוקים זו המונה שבעה חוקים, מביאה לידי ביטוי והגשמה מקסימליים את היכולות האנושיות הגלומות בכל אדם כפרט ובחברה האנושית, מבחינה אינטלקטואלית, יצירתית ומעשית - על ידי חופש הבחירה והיכולת לקבל החלטות.
כל זה עם ידו המכוונת של הקב"ה אשר מכיר אותנו – ברואיו ומצוותיו נועדו לתת לנו קיום וסביבה אנושית בריאה וחיובית.
הערכים והעקרונות האתיים הללו היו הבסיס לחברה מתוקנת משחר הציוויליזציה, ויש להמשיך ולהפיצם מתוך שאיפה לחברה אנושית מתוקנת הבנויה על יסודות איתנים של ערכי מוסר אלוקיים.
הפצת ושמירת מצוות אלה תוביל לשיתוף פעולה בין חברות ומדינות ותביא לפריצה אדירה של שפע גשמי ורוחני, בטחון ושלום, פיתוח יחסי ידידות בין מדינות ועמים והרמוניה כלל אנושית.
הודעה מספר 8 -
בואו נחזור להביט על שבע המצוות מזווית קצת שונה -
1. היה נאמן ל-ה’ אשר בצלמו נבראת -
ה' ברא את האנושות בצלמו.
החושך מתחיל כאשר אנו מבלבלים את האור שלו עם תמונה או כוח מלאכותיים או אנושיים.
2. המילים שלנו הן מה שאנחנו -
שימו לב למילים - הן מייצגות את מי שאנחנו. אסור לאדם לקלל את
שם אלוקים. המילים שלנו יכולות לעורר שנאה או לעורר שלום בלב שלנו ובסביבתנו.
3. אל תיקח את החיים כמובן מאליו -
"כל השופך דם אדם... כי בצלם אלוקים ברא את האדם" הנחה זו מאירה את קדושת חיי האדם. כאשר אדם אינו מעריך את קדושת החיים, הוא עלול ליפול לתהום מוסרי ולהתיר לקיחת חייו של האחר.
4. כבד את רכושם של אחרים -
איסור הגניבה מורה לנו שעל כל אחד לכבד את זכויותיהם של אנשים אחרים לרכוש, לפרטיות ולשלום. הרוע משתרש כאשר אדם או אומה שוללים מאחרים את זכויותיהם.
5. העריכו את קשר המשפחה -
כבד את האלוקי שבמוסד הנישואין. הנאמנות, האהבה והכבוד הניטעים בבית המסורתי בונים חברה בעלת ערכי נאמנות, אהבה וכבוד.
6. הפגינו חמלה -
היו אדיבים לכל יצורי ה'. אל תגרום לבעלי חיים סבל מיותר. לכל בעל-חי יש נפש של חיים, והוא נוצר למען מטרה אלוקית.
7. לרדוף אחר הצדק -
להכיר ולקיים מערכת חוקים אמיתיים ונצחיים שאינם שרירותיים או ארעיים ולא, אינטרסנטיים או אופנתיים.
מערכת חוקים המבוססת על שבעת העקרונות האוניברסליים בה צדק הוא אבן היסוד של הציוויליזציה ובסיס לעולם של אחווה ושלום.
הודעה מספר 9 -
הרמבם – רבי משה בן מיימון קבע 13 עיקרים אשר מהווים יסודי אמונה לכל אדם באשר הוא.
בשבועות הבאים נביא מדי שבוע יסוד אחד וביאור שלו.
היסוד הראשון -
אמונה בקיומו של הבורא אשר הוא המנהיג לכל הברואים והוא בלבד מקיים ומחיה את כל הבריאה על כל פרטיה מגדול ועד קטן.
פירוט:
הבורא הוא הסיבה והעילה לכל הברואים וממנו נמשכת מציאותם וקיומם. אם תסתלק חלילה מציאותו הרי כל המציאות תהיה כאין ואפס ממש
ומנגד – אם תסתלק חלילה מציאות כל הנמצאים, לא ישנה ולא יחסר כהוא זה ממציאות הבורא. כל הנבראים כולל נבראי עליון כמלאכים וגלגלים (גלגל השמש, גלגל הכוכבים, גלגל המזלות ועוד..) כולם נמצאים מאמיתת מציאותו. וכל זה הוא כמו שנכתב בתורה בדיבר הראשון מעשרת הדברות - “אנוכי ה’ אלוקיך...”
הודעה מספר 10 -
היסוד השני מתוך 13 יסודות האמונה שקבע הרמבם -
שהבורא יחיד ואין יחיד כמותו, והוא לבדו אלקינו, היה הוה ויהיה.
פירוט:
יסוד זה מדגיש את אחדותו המוחלטת ובלעדית של הבורא והכוונה בכך היא שהוא הסיבה והעילה לכל ואחדותו אינה אחדות המורכבת מחלקים או אחדים רבים ולא אחדות של גוף המתחלק (גם לא עד בלי גבול) אלא הוא אחד כגוף פשוט ואין אחדות דוגמתו בשום אופן וצורה.
יסוד זה מתבטא בפסוק - ‘שמע ישראל ה’ אלוקינו ה’ אחד’.
הודעה מספר 11 -
היסוד השלישי משלושה-עשר יסודות האמונה של הרמבם -
שאלוקים אינו גשמי ואין בו שום אלמנט של גשמיות, אין לו גוף והוא אינו מושפע משום דבר, לא מדבר גשמי ולא מכל דבר אחר.
פירוט:
לבורא אין גוף ולא דמות גוף וכל הפעולות הגופניות שאנו מכירים כמו תנועה, מנוחה, הליכה, עמידה, דיבור וכיוב’ אינם שייכים אליו כלל. גם אם לעתים ישנו בכתובים שימוש בלשון גופנית כלפי הבורא הרי זה רק כי התורה מדברת בלשון בני-אדם ומשאילה מושגים מעולמו של האדם. בפועל אין שום דבר שידמה אל הבורא.
הודעה מספר 12 -
היסוד הרביעי -
האמונה בנצחיותו של אלוקים
פירוט:
שהוא ראשון והוא אחרון וכל הנמצא זולתו קדום ככל שיהיה, אינו קדמון ביחס אל הבורא.
היסוד החמישי -
הציווי לעבוד את ה' באופן בלעדי ולא לשום גורם אחר.
פירוט:
שרק אליו ראוי להתפלל ואותו לעבוד ולא לשום גורם או ישות אחרת וכן שראוי לרוממו ולפרסם גדולתו.
יסוד זה שולל את הפניה אל הכוכבים, גרמי השמים או מלאכים כאילו הם בעלי כח שכן האמת היא שכל אלה אינם בעלי שליטה ולא בחירה חופשית אלא הקב"ה שולט בכל תנועותיהם.
לא רק שאין לשום אדם לעבוד אותם, אין עושים אותם אמצעי כדי להגיע דרכם אל הקב"ה אלא יש לכוון את המחשבה ישירות אליוולהניח לכל מה שזולתו.
יסוד זה מהווה אזהרה ואיסור עבודה זרה שכן הפניה אל גורמים אחרים מאשר השם יתברך הינה עבודה זרה.
הודעה מספר 13 -
היסוד השישי -
האמונה ש-ה' מתקשר באמצעות נביאיו ודבריהם אמת.
פירוט:
בין בני המין האנושי ישנם אנשים בעלי כישרונות מפותחים ושלמות אישית ונפשית הראויים ומוכשרים לקבל נבואות אשר מאציל עליהם השם יתברך ואלו הנביאים.
בתורה מסופר על נביאים רבים וישנם פסוקים רבים בתורה המביאים מדברי נביאים.
היסוד השביעי -
האמונה בראשוניות נבואת משה רבנו אשר נחשב אב לנביאים.
פירוט:
משה רבנו נחשב אב לכל הנביאים, לאלה שקדמו לו ולכל הנביאים הבאים אחריו ומעלתו למעלה ממעלתם.
מכל המין האנושי בחר הקב"ה במשה רבנו ומכל הנבראים לא היה ולא יהיה עוד מי שהשגתו מגיעה לדרגתו של משה.
משה רבנו הגיע בחייו לתכלית הרוממות ולדרגת המלאכים, דרגה אשר בן אנוש אינו מסוגל להגיע אליה. שום מסך לא נשאר בינו לבין הקודש ולמרות היותו בעל גוף גשמי לא הציב דבר זה מגבלה או חסרון ביכולותיו והוא הגיע לדבר עם הקב"ה ישירות ללא ממוצע מחבר וללא תיווך מלאכים.
הודעה מספר 14 -
היסוד השמיני -
האמונה שהתורה ניתנה מאת ה’ למשה רבנו.
פירוט:
התורה היא מן השמים. משמעות הדבר הוא שהתורה כולה ניתנה מאת ה’ יתברך למשה רבנו בדיבור וכל פסוק מפסוקיה קדוש בקדושת אמת ללא הבדל בין פסוק כמו "ובני חם כוש ומצרים" לבין "אנכי ה’ אלוקיך", הכל תורה אחת תמימה וטהורה.
בכל אות בתורה יש חכמה נפלאה הארוכה ממה שאדם יכול למדוד ועמוקה מהים ולכן אין אדם יכול להשיג בשכלו והבנתו עומק התורה.
כמו התורה שבכתב כך התורה שבעל-פה ניתנה גם היא מפי ה’ יתברך ועל פיה יודעים אנו כיום צורת השופר, התפילין, הציצית, בניית סוכה, אופן קיום ברית-המילה ועוד ועוד.
הודעה מספר 15 -
היסוד התשיעי -
האמונה שהתורה אינה משתנה ולא תהיה מוחלפת בתורה אחרת לעולם
פירוט:
תורתנו הנקראת גם תורת משה כי משה קיבלה מאת ה’ והעבירה אלינו, היא תורת אמת שלא יגרע ממנה דבר ולא יתווסף עליה דבר, לא על ידי תוספת כתובה ולא בעל-פה. היא שלמה ותמימה ונצחית!
היסוד העשירי -
האמונה שהבורא יודע כל מעשי בני-אדם וכל מחשבותיהם
פירוט:
הקב"ה יודע כל פעולות בני-האדם וכל מחשבותיהם. האומרים שהקב"ה עזב את הארץ טועים הם, כי עיניו פקוחות על כל דרכי בני-האדם ורואים אנו שגם את חטאי סדום ועמורה למרות ריחוקם הרב מהליכה בדרכי ה’, ראה ושמע הקב"ה.
הודעה מספר 16 -
היסוד ה-11 -
האמונה שהקב"ה גומל טוב לשומרי מצוותיו ומעניש את העוברים על מצוותיו.
פירוט:
הקב"ה משלם שכר למי ששומר תורה ומצוות ואת הגמול הגדול על כך הוא יקבל בעולם הבא
ומנגד, אם עובר אדם על מצוות ה’ יענש על זה.
העונש החמור ביותר הוא עונש ‘כרת’ שפירושו שאדם כורת ומנתק את הקשר שלו אל הקב"ה.
וכמו שכתוב בספר שמות "ויאמר ה’ אל משה מי אשר חטא לי אמחנו מספרי".
הודעה מספר 17 -
היסוד ה-12 -
האמונה בביאת המשיח ואף על פי שיתמהמה נחכה לו בכל יום שיבוא.
פירוט:
על כל אדם להאמין שמשיח יגיע וגם הגעתו מתעכבת, להמשיך לצפות לו בכל יום ולא לקבוע לו זמן מתי יגיע אלא לצפות ולהתפלל לכך שיגיע.
כל הנביאים ממשה ועד מלאכי הורו לנו דרך זו
ומי שמזלזל או מטיל ספק בביאת משיח הרי הוא מכחיש את כל התורה כי הבטחת ביאת משיח נאמרה בתורה בפרשת ‘בלעם’ ובפרשת ‘אתם ניצבים’.
בתוך יסוד זה נכללת הידיעה שמלך המשיח הוא מזרע דוד ושלמה בנו ומי שחולק על כך כופר ב-ה’ ובדברי הנביאים!
הודעה מספר 18 -
היסוד ה-13
האמונה בתחיית המתים.
פירוט:
תחיית המתים היא יסוד מיסודות תורת משה רבנו.
הרמבם פסק שמי שאינו מאמין בתחיית המתים אין לו חלק לעולם הבא.
ישנם מספר מקורות בתורה ובנביאים אשר התנבאו על תחיית המתים, חלקם במפורש וחלקם ברמז אשר התבאר על ידי חז"ל.
נביא כמה דוגמאות מהנביאים בן נכתב במפורש על תחיית המתים -
הנביא יחזקאל - חזון העצמות היבשות
הנביא ישעיהו – ‘הקיצו ורננו שוכני עפר’
הנביא דניאל - ‘ורבים מישני אדמת עפר יקיצו’.
הודעה מספר 19
בראש השנה אלוקים שופט את כולם לפי מעשיהם בשנה שחלפה. ראוי לקבל החלטה רוחנית טובה לשנה החדשה וההחלטה הטובה תהווה כלי לשפע של ברכות ברוחניות ובגשמיות למשך כל השנה.
הודעה מספר 20
שבע המצוות בהן מצווים כל באי עולם ניתנו למשה רבנו במתן תורה בהר סיני יחד עם כל המצוות בהן נצטוו עם ישראל. דבר זה כותב הרמב"ם בספרו ‘משנה תורה’.
נשאלת השאלה – מדוע עד לימינו לא הופצו מצוות אלה לכלל אומות העולם?
התשובה על כך היא שהעולם לא היה מוכן לקבלן עדיין אבל הזמנים השתנו וכיום אין שום מניעה וסיבה והדרך פתוחה להפצתן.
תארו לעצמכם איך העולם היה נראה אם כל בן אדם היה מקדיש 2 דקות מהיום שלו כדי להתפלל לעולם טוב יותר? תארו לעצמכם מליארדי אנשים בכל העולם מתפללים את אותה תפילה ומבקשים מאת ה’ את אותה בקשה.
--
הודעה מספר 21
התורה מספרת (בראשית כג' פסוק יג') כיצד שילם אברהם לעפרון על רכישת מערת המכפלה.
עפרון הציע לאברהם את המערה בחינם אך אברהם התעקש לשלם עבור המערה סכום כסף גדול ומכובד. הוא עשה זאת משום שרצה להרחיק את עצמו מגניבה ולהימנע מכל טענה עתידית שהמערה היא רכוש גנוב.
אנו יכולים ללמוד מאברהם את החשיבות של כיבוד רכושם של אחרים!
מסופר בתורה (בראשית כז' פסוק א') שעיניו של יצחק כהו (התעוורו).
אחת הסיבות לכך היא עשן עבודת האלילים.
מה אנו למדים מזה?
- יש להאמין רק בא-ל אחד
- חשוב וראוי להגן על עינינו ולא להביט על דברים לא ראויים.
הודעה מספר 22
ישנו איסור על כל אדם לקלל את אלוקים אלא יש לברכו כי הוא נתן לנו חיים
עניין זה אנו יכולים ללמוד מאבותינו: אברהם, יצחק ויעקב שחייהם היו מלאים בניסיונות וקשיים ובכל זאת הם תמיד האמינו וברכו את אלוהים ובתמורה זכו לשפע גשמי ורוחני וברכה נצחית לצאצאיהם.
-------------
על האדם להרהר בגדולתו של אלוקים ואיך הוא - יצור קטן ושברירי יכול להביא עונג ל"גדול מכל הגדולים"' שעליו כתוב: ש"אין יכולת לאדם להבין את גדולתו" ומכך מתעורר האדם בתשוקה ולהט להתקרב אל בוראו.