פרשת עקב: הסוד הרוחני שמבטיח את ניצחון עם ישראל בעזה
בפרשת עקב אומרת התורה:
"וְהָיָה עֵקֶב תִּשְׁמְעוּן אֵת הַמִּשְׁפָּטִים הָאֵלֶּה... וּבֵרַכְךָ וְהִרְבֶּךָ... וְנָתַן ה' אֱלֹקֶיךָ לְפָנֶיךָ אֶת כָּל אֹיְבֶיךָ" (דברים ז', י"ב–כ').
המשמעות הפנימית של "עקב" לפי חסידות חב״ד
המילה "עקב" מתייחסת לחלק התחתון ביותר בגוף – העקב. בחסידות מוסבר שהעקב מרמז על דרגת ה"אמונה הפשוטה" והקבלת עול, שהיא מעל ההבנה והשכל. כשאדם מקיים מצווה לא מפני שהוא מבין את טעמה, אלא מפני שזו רצון ה', הוא מגלה כוח רוחני שאין לו גבולות.
האדמו"ר הזקן מבאר שדווקא "המצוות הקלות" – אלה שהאדם נוטה לזלזל בהן – הן המפתח לפתיחת השער לשפע האלוקי, כי שמירתן מגלה שלמות בקבלת עול מלכות שמים.
מהעקב – עד לניצחון מוחלט
עם ישראל נמצא במציאות של מערכה – הן ברובד הגשמי בעזה, והן ברובד הרוחני של מאבק בין האמת האלוקית לבין כוחות הטומאה.
התורה מבטיחה שכאשר "עקב תשמעון" – כלומר, כאשר נקיים גם את אותם פרטים שנראים קטנים או פשוטים, מתוך מסירות מוחלטת לה' – אז לא רק שתבוא ברכה ברובד הכלכלי והבריאותי, אלא גם "וְנָתַן ה' אֱלֹקֶיךָ לְפָנֶיךָ אֶת כָּל אֹיְבֶיךָ".
הרבי מלובביץ' חזר פעמים רבות על כך שניצחונו של עם ישראל אינו תלוי רק בכוח הצבאי, אלא קודם כול בקיום הייעוד הרוחני – להיות "צבאות ה'" – חיילים של הקדוש ברוך הוא, שכל מטרתם לגלות את מלכות ה' בעולם. כאשר החייל יודע שהוא שליח של ה', ויש לו שליחות אלוקית, הוא פועל ממקום של ביטחון מוחלט, ללא פחד, ומובטח לו הניצחון.
המסר לימינו – עזה
כיבוש עזה אינו רק פעולה צבאית, אלא גם תיקון רוחני: לעמוד מול אויב שמתנגד לקדושה ולגילוי ה' בעולם. ההצלחה בכיבוש זה נובעת מהכוח הפנימי של עם ישראל – האחדות, ההתחזקות בתורה ומצוות, והעמידה באמונה איתנה.
כאשר כל יהודי מוסיף עוד מצווה, עוד לימוד תורה, עוד תפילה – במיוחד תפילה עם חיילי צה"ל בראש – הוא בפועל מחזק את הכוח העליון המגן ומצליח את פעולות הצבא. זהו ה"עקב" של דורנו – מסירות פשוטה, ללא חשבונות, להביא את רצון ה' לידי מעשה.
סיום – מהמערכה לגאולה
הפסוקים מבטיחים: "פַּחְדְּכֶם וּמוֹרַאֲכֶם יִתֵּן ה' אֱלֹקֵיכֶם עַל פְּנֵי כָל הָאָרֶץ" – כאשר נלך בדרכי התורה, אויבינו יתפרקו ממורל ומכוח, ואנו נזכה לניצחון מהיר ושלם.
המערכה בעזה היא חלק מהתהליך האלוקי של "עתידה ארץ ישראל להתפשט בכל העולם", כפי שמתבאר בחסידות – עד לגילוי המלכות המושלמת בביאת משיח צדקנו תיכף ומיד ממש.