דבר תורה לפרשת ראה: כיצד לבחור תמיד בברכה
בפרשת ראה נאמר:
"רְאֵה אָנֹכִי נֹתֵן לִפְנֵיכֶם הַיּוֹם בְּרָכָה וּקְלָלָה" (דברים י״א, כ״ו).
על פי תורת החסידות, במיוחד כפי שמבואר בתורת חב״ד, המילה "ראה" מלמדת על ראייה פנימית – לא רק שמיעה או ידיעה בשכל, אלא ראייה מוחשית בנשמה. כאשר האדם רואה אלוקות, היא נעשית מציאות חיה אצלו.
ה"אנכי" – רומז למהות האלוקית שלמעלה מהשגה, מהותו ועצמותו יתברך, אשר "נותן לפניכם היום ברכה". כלומר, כאשר יהודי מתקשר לאנכי – לעצמות ה' – הוא מעלה את עצמו ואת העולם כולו למקום של ברכה מוחשית.
---
הקשר לשחרור החטופים
המצב הכואב שבו אחינו ואחיותינו נמצאים בשבי האויב, הוא ביטוי ל"קללה" – מצב של הסתר פנים וגלות. אבל התורה מגלה לנו בפרשת ראה שהכוח של כל יהודי הוא לבחור בברכה, ובכך להפוך גם את מצב ההסתר למצב של גילוי ישועה.
כפי שהרבי מליובאוויטש הדגיש פעמים רבות – כאשר אנו מוסיפים באור, בלימוד התורה ובקיום המצוות מתוך שמחה, אנו מזרזים את הגאולה בפועל. אור של מצווה אחת, דיבור אחד של תורה, תפילה אחת מעומק הלב – יכולים לשבור את החושך הקשה ביותר ולהביא ישועה מוחשית.
---
הוראה מעשית
בפרט בימים אלו, כל יהודי ויהודייה יכולים להוסיף ב"ראה" – לראות את מציאות ה' בעולם.
להרבות בלימוד התורה ובגילוי אור החסידות, שמכניסים ברכה גלויה לכל המצבים.
להתפלל ולפעול בפועל ממש למען שחרור החטופים, מתוך אמונה וביטחון גמור שהקב"ה כבר הכין את הישועה.
---
מסר של נחמה וחיזוק
פרשת ראה מזכירה לנו: הברכה כבר ניתנה – "נותן לפניכם היום ברכה". גם אם כעת נראה חושך, אנו מאמינים ובטוחים שהקב"ה יהפוך זאת לטוב גלוי במהרה, ונראה את אחינו ואחיותינו חוזרים לחיק משפחותיהם בשמחה ובנחמה.
והכול יהיה הכנה לגאולה האמיתית והשלמה, שבה לא יהיו עוד חטופים ושבויים, אלא "ושב ה' אלוקיך את שבותך וריחמך ושב וקיבצך מכל העמים" – תיכף ומיד ממש.