חסד ומסירות נפש - פרשת ויקרא תשפו
בפרשת וירא אנו מוצאים שני רגעים הפוכים לכאורה בחיי אברהם אבינו:
מחד — שיא החסד, כשהוא יושב בפתח האוהל ומחפש אורחים, ואף באמצע שיחה עם ה׳ הוא רץ לקבלם באהבה.
ומאידך — שיא הביטול והמסירות, בעקידת יצחק, שם הוא מוכן למסור את כל מה שיש לו ואת כל עתידו, רק מפני שה׳ ציווה כך.
חסידות חב״ד מדגישה שהשילוב הזה — חסד אינסופי עם ביטול מוחלט לרצון ה׳ — הוא יסוד בעבודת ה׳ של יהודי. עבודת אברהם מלמדת אותנו שני יסודות:
---
🕊️ אהבת ישראל וחסד — אפילו באמצע התעלות רוחנית
חז"ל אומרים: קבלת פני אורחים גדולה מקבלת פני שכינה.
אברהם עוזב רגע של דבקות בה׳ כדי לעזור לאנשים פשוטים, מלמד אותנו שההתקרבות האמיתית לה׳ איננה בהתרחקות מהעולם — אלא דווקא בהשפעה על הזולת.
חסידות מסבירה שהחסד של אברהם היה חסד שמקורו אור אלוקי: הוא ראה בכל נפש ניצוץ, ולכן רדף אחרי כל אדם כדי לקרבו לאמונה ולהכניסו תחת כנפי השכינה.
---
🔥 מסירות מוחלטת — גם כשלא מבינים
בעקידה אברהם הגיע למדרגה נעלית עוד יותר: לא רק חסד, אלא ביטול אינסופי לרצון ה׳.
העקידה מלמדת שהקשר עם ה׳ אינו רק כאשר זה מסתדר עם ההיגיון, הרגש או ההרגל — אלא התקשרות שלמעלה מטעם ודעת.
זהו יסוד חסידי עמוק: עבודת ה׳ אינה תלויה בהבנה, אלא בהתקשרות פנימית ונאמנות מוחלטת.
—
💡 החיבור בין השניים — זו עבודת חב״ד
הנהגת אברהם בפרשה מורה לנו:
החסד של אברהם ועקידת יצחק, שני הקווים האלה יחד יוצרים עבודת חיים יהודית שלמה:
אהבת ישראל, חסד ועזרה לכל יהודי — יחד עם מסירות נפש לקיום רצון ה׳ ולימוד התורה גם כשהדבר דורש הקרבה.
---
✨ מסר לחיינו היום
בעולם של הסחות דעת וחשיבה עצמית, אברהם מלמד אותנו:
להיות רגישים לאנשים סביבנו — לא להישאר לבד עם הרוחניות שלנו.
ולא לוותר על עקרונות התורה — גם כשזה לא פשוט לביצוע.
החסידות מלמדת שדווקא השילוב בין אהבה לעולם לבין מסירות מוחלטת לרצון ה׳ — הוא מה שמביא גאולה פרטית וכללית.
---
🕯️ נוסח ברכה בסגנון הרבי
יהי רצון שנזכה ללכת בדרכו של אברהם אבינו,
להוסיף בחסד ובאהבת ישראל,
ולמסור את רצוננו לרצון ה׳ בלב שלם,
ובכך נקרב את הגאולה השלמה — במהרה בימינו ממש.