image

אמונה וביכורים מול כאב הפיגוע בירושלים - פרשת תבוא

והיה כי תבוא אל הארץ אשר ה' אלוקיך נותן לך" (דברים כו, א).
פרשת תבוא פותחת במצוות הביכורים – להביא את ראשית הפירות אל בית המקדש, להכיר שכל השפע שיש לאדם בא מהקב"ה. בחסידות מוסבר שהביכורים אינם רק עניין חקלאי, אלא ביטוי של הכרת תודה ונתינת הראשית, הטוב ביותר, לקב"ה. בכך היהודי מחבר את החומריות עם הקדושה ומכריז: אין עוד מלבדו.


---

עבודת הביכורים בנפש

בעבודת האדם – "ביכורים" הם הכוחות הראשונים, המובחרים ביותר: המחשבות הראשונות בבוקר, רגעי השקט שלפני העשייה, תחושת הראשית של כל דבר. יהודי לוקח את אותם כוחות, ומקדיש אותם לעבודת השם. בכך הוא קובע שכל מציאותו – גשמיותו ורוחניותו – שייכת לא-לוקות.


---

הקשר לימים אלו ולפיגוע בירושלים

כאשר מתרחש פיגוע בירושלים – לב האומה – אנו עומדים מול חושך ואכזריות. דווקא כאן מתגלה העיקרון של פרשת תבוא: להכיר שכל השפע, כל החיים וכל הארץ – הם מתנה אלוקית. אויבינו מנסים לזרוע פחד, אבל אנו משיבים להם בהכרזה של ביכורים: ירושלים היא נחלתנו מאת ה'.

הביכורים היו מובאים בשירה ובשמחה, בליווי תזמורת וחגיגיות – ללמדנו שכאשר אנו מחברים את עצמנו לא-לוקות מתוך שמחה, אין כח בעולם שיכול לשבור את רוחנו. אדרבה – דווקא מתוך הניסיון המר אנו נדרשים לגלות יותר אמונה, יותר אחדות, ויותר עמידה חזקה על קדושת החיים והארץ.


---

הוראה מעשית מחסידות חב״ד

בדרך החסידות מודגשת החובה להפוך חושך לאור. כאשר מתרחש אירוע טראגי – התגובה היהודית-חסידית איננה להישבר, אלא להוסיף באור: עוד מעשה טוב, עוד שיעור תורה, עוד מצוות תפילין או צדקה לעילוי נשמות הנפגעים ולשמירה על עם ישראל.

כך הופכת פרשת תבוא – שבמרכזה הודאה על הטוב – לקריאה ברורה גם בימינו: בתוך הכאב, להודות לה' על מתנת החיים, ולפעול ביתר שאת להביא קדושה וברכה לעולם.


---

📌 מסר מסכם:
פרשת תבוא מלמדת אותנו שהכרת הטוב והבאת "הביכורים" לקב"ה הם הדרך לחבר שמים וארץ. מול פיגוע בירושלים – עלינו להתחזק באמונה, באחדות ובשמחה יהודית, ולהשיב לאויבינו בכך שנמשיך לחיות, לבנות, ולהביא לעולם עוד אור, עד הגאולה השלמה.

מאמרים קשורים