ביאורי הרבי מלובביץ של חבד בגמרא- מסכת ברכות- דף ח
מסכת ברכות
דף ח
שמיני מבהח אייר תשטז- סעיף ח- קבלת רבנים "קונסרבטיבים" ו"רפורמים" ליהדות
רבנים "אורטודוקסים" רוצים להתחבר עם רבנים "קונסרבטיבים" ו"רפורמים", וטענתם, שעי"ז יקרבו אותם ליהדות (הטענה שזה ענין של קירוב אינה אמיתית, אלא מצד עמצם יש להם גם שייכות לענין זה). יש להבין, שענין זה הוא היפך התורה, כיון שע"פ דין התורה אסור לקבלם בתור רבנים ביהדות, ואפילו אם ע"י זה היו מקרבים אותם אסור לעשות זאת, כי אסור לנטות מהשולחן ערוך, ולא רק שזה יביא לקירובם, אלא להיפך.
לכן האחריות מוטלת על כל אחד ואחד למנוע את זה, ועל אחת כמה וכמה אלו שעתם נשמעת.
ויהי רצון, שכל אלו שמדברים על קירוב רבנים "קונסרבטיבים" ו"רפורמים" ליהדות, יעשו תשובה ויודיעו ברבים שזה אסור עפ"י דין, ואם לא אז שיהיה באופן של "זקן ששכח תלמודו", ומילא דבריהם לא יהיו נשמעים, ויתן השם יתברך שזה יהיה בחסד וברחמים.
וישב יט כסלו תשיט- מא- מו- פריצת גדר העולם
על הפסוק "פדה בשלום נפשי" אמרו חז"ל "אמר הקב"ה כל העוסק בתורה ובגמילות חסדים ומתפלל עם הציבור מעלה אני עליו כאילו פדאני לי ולבני מבין אומות העולם", שזהו ענין הגאולה העתידה ע"י משיח צדקנו.
וכיון שרבינו הזקן כותב באגרת להרה"צ ר' לוי יצחק מבאַרדיטשוב אודות גאולתו: "כשקריתי בספר תהלים הפסוק פדה בשלום נפשי... יצאתי בשלום כו'" – הרי משמעות הדברים שגם הגאולה די"ט כסלו שייכת לגאולה העתידה.
וכיון שסיבת הגאולה ("פדאני לי ולבני מבין אומות העולם") היא ע"י "כל העוסק בתורה ובגמילות חסדים ומתפלל עם הציבור", הרי מובן, שבג' ענינים אלו ישנו הענין של משיח.
וענין זה מודגש בדיוק הלשון במארז"ל זה: "כל העוסק בתורה" – לא הלומד תורה, היודע תורה, אלא "העוסק בתורה"; "ובגמילות חסדים" – לא צדקה, אלא גמילות חסדים דוקא; "ומתפלל עם הציבור" – לא תפלה סתם, אלא "עם הציבור" דוקא, כדלקמן.
על הפסוק מפרשת וישב: "מה פרצת עליך פרץ" כתוב במדרש "זה רבה על כל הפריצים ממך יעמוד (משיח, שנאמר בו) עלה הפורץ לפניהם וגו'", כלומר משיח עניינו פורץ גדר, פורץ את גדר העולם.
ידוע שעל 3 דברים העולם עומד: על התורה, על העבודה ועל גמילות חסדים. אבל ענין משיח הוא לפרוץ את גדר העולם, לכן מופיע במאמר רז"ל:
"כל העוסק בתורה"- לא הלומד תורה- כלומר לימוד התורה צריך להיות כמו בעל עסק, אבל לא בעל עסק רגיל, אלא אחד שגם בשינה הוא חושב על העסק, ופריצת הגדר הוא, שגם כשהוא אוכל הוא חושב ומטפל בעסק, כך צריך להיות עסק התורה, שגם שהוא השלים את כל ענייני התורה במשך היום, יחשוב מה עוד הוא יכול להוסיף ולחדש בתורה.
"ובגמילות חסדים"- לא צדקה- צדקה נותנים לעניים, חסד עושים גם עם מי שיש לו, כלומר לא לחכות שהעני יהיה נזקק, אלא לתת למישהו שיש שלו, מישהו עשיר, זוהי פריצת גדר.
"ומתפלל עם הציבור"- לא תפלה סתם- למרות שיהודי יכול לצאת ידי חובת תפילת יחיד, ותפילת הצימור שלו היא שהוא אוסף את 10 כוחות הנפש שלו ואת הניצוצות, פריצת הגדר היא שלא יחכה לאסוף את כל הניצוצות שלו, אלא יתפלל עם הציבור, ורק אחרי זה יחשוב מה חסר.
זוהי פריצת גדרי שלושת הדברים אשר העולם עומד עליו, וזהו גם ענין ימות המשיח.
וישב יט כסלו תשכו- סעיפים יא, כד- לפעול אחדות
הפירוש הפשוט של הגמרא על הפסוק מפרק נה בתהילים: "ברבים היו עמדי" מדבר על מלחמת דוד ואבשלום בנו, אשר גם אלה שלחמו לצד אבשלום נגד דוד, התפללו לנצחון של דוד.
בהקשר למאסר ולגאולה של האדמו"ר, באגרת קטנתי של האדמו"ר הזקן הוא מבקש מהחסידים "לבלתי רום לבבם מאחיהם כו' ולא להרחיב עליהם פה או לשרוק עליהם ח"ו", וזה מה שהביא את הגאולה של האדמו"ר הזקן מהמאסר באופן שלמעלה מהטבע.
מכיוון שלאומות העולם אין בחירה לכן בזמן שעם ישראל התחרטו על המאסר זה הביא את הגאולה.
כך גם למעשה בפועל: כל מי שיפנו אליהם בדרך המתאימה ויצטרפו לעבודה של האדמו"ר הזקן: "כל העוסק בתורה ובגמילות ומתפלל עם הציבור", וזה יביא ל"מעלה אני עליו כאילו (ואח"כ נעשה גם בפועל) פדאני לי ולבני מבין אומות העולם", בגאולה האמיתית והשלימה ע"י משיח צדקנו, בקרוב בימינו ממש.
דורשים חז"ל על הפסוק "פדה בשלום גו'" שמדבר על "העוסק בתורה ובגמילות חסדים ומתפלל עם הציבור", שזהו ענין כללי, מסביר הרשב"א שהם ג' הענינים: מחשבה, דיבור ומעשה (תפלה היא עניין המחשבה – "איזו היא עבודה שבלב... זו תפלה"; תורה היא ענין הדיבור – "למוציאיהם בפה", וגמילות חסידים הוא עניין המעשה), ואלו 3 העמודים שהעולם עומד עליו: תורה, תפילה וגמילות חסדים.
הענין בזה הוא שהגאולה חודרת בתורה, בתפילה ובגמילות חסדים, וב"חוצה", בעל העולם כולו, ועי"ז נעשה בפועל (לא רק "כאילו") "פדאני כו'" בגאולה האמיתית והשלמה עם משיח צדקנו.
וישב יט כסלו תשכה- סעיף ד- כיצד ניגשים למישהו רחוק-
יש כאלה שאפשר לפעול עליהם ב"דרכיה דרכי נועם..." בדרך רחבה ונעימה אבל יש כאלה שלא ניתן, מכיוון שהם אבודים, נמצאים במקום רחוק, בגשמיות או ברוחניות, ואז ניגשים אליהם דרך מקום צר, שאפילו אינה נקראת דרך אלא נתיב: "וכל נתיבותיה שלום", וזה על ידי הענווה והצניעות, כפי שכתוב באגרת הקודש של האדמו"ר הזקן: "קטנתי מכל החסדים ומכל האמת", וכל זה כדי לפעול את ענין השלום.
ליל ב דחג הפסח תשכד- סעיף ד- יגיעה בפרנסה
כתוב בתורה: "יגיע כפיך כי תאכל אשריך וטוב לך", מוסבר שהיגיעה בשביל הפרנסה היא בדרך הטבע כדי להוריד ולהלביש שפע אלוקי לעולם הזה, עולם העשיה, ההוראה היא לא להעמיק את הדעת , אלא "יגיע כפיך בלבד". את יגיעת הראש והעמקת הדעת צריך להשאיר לדבר העיקרי: השפע האלוקי עצמו.
ודרשו חז"ל על הפסוק "יגיע כפיך כי תאכל אשריך וטוב לך"- אשריך בעולם הזה וטוב לך לעולם הבא, אשריך בעולם הזה לפי שהעסק בפרנסה הוא ללא טרדות ודאגות וכו', וטוב לך לעוה"ב, לפי שמברר את הניצוצות ומעלה אותם לשרשם ומקורם, שהעולם הבא נקרא עולם ברור, שאין בו פסולת כלל.
אגרות קודש כרך כז י'ער- ר"ח כסלו, ה'תשל"ב- הכנסת ספר תורה-
חז"ל אומרים: מה אומר הפסוק: "פדה בשלום נפשי"? אמר הקב"ה כל העוסק בתורה ובגמילות חסדים ומתפלל עם הציבור, מעלה אני עליו כאילו פדאני לי ולבני מבין אומות העולם.
בהכנסת ספר תורה לבית הכנסת יש את 3 העניינים:
עוסק בתורה- זהו ספר תורה, אשר בו קוראים הציבור, ומקיימים מצוות תלמוד תורה, גם מי שלא מבין מה כתוב.
גמילות חסדים- רבים קוראים בספר התורה אשר נכנס לבית הכנסת.
מתפלל עם הציבור - זהו עניינו של בית הכנסת.
ויהי רצון שבקרוב ממש יתקיים הסיום של פירוש חכמינו ז"ל האמור, ובפועל : פדאני לי ולבני מבין אומות העולם.
יט כסלו תשכח- שלום ע"י תורה, גמילות חסדים ותפילה בציבור-
על הפסוק מתהילים: "פדה בשלום נפשי מקרב לי כי ברבים היו עמדי", רשום בגמרא: "אמר הקב״ה כל העוסק בתורה ובגמילות חסדים ומתפלל עם הציבור מעלה אני עליו כאילו פדאני לי ולבני מבין אומות העולם",
על התורה נאמר: "כל נתיבותיה שלום", גמילות חסדים מביאה שלום בין איש לרעהו, ומתפלל עם הציבור זהו ענין של "רבים".
וכן מובן מתלמוד ירושלמי שמפרש על "כי ברבים היו עמדי", אלו אנשי אבשלום (שלחמו נגד דוד) התפללו לנצחונו של דוד, שלא היה צריך לערוך מלחמות איתם.
ומזה נבין גם על הגאולה, כפי שרשום בהמשך הגמרא: "כאילו פדאני לי ולבני מבין אומות העולם"- מכיוון שהגלות, ובפרט הגלות השניה באה בגלל שנאת חינם, הרי 3 דברים אלו שמוזכרים בגמרא, אשר עניינם שלום, מבטלים את סיבת הגלות ומביאים את "פדאני לי ולבני מבין אומות העולם":
התורה- כל נתיבותיה שלום, רושם הרמב"ם בסוף הלכות חנוכה שהתורה מביאה שלום בעולם, ולולא התורה קיים היפך השלום.
גמילות חסדים- קיימים 2 צדדים: משפיע (נותן) ומקבל, וברגע שהפעולת החסד מתקיימת, אז מתקיימת התאחדות גמורה בין המשפיע למקבל, כך ששניהם משפיעים ושניהם מקבלים (כי העני מזכה את המפיע לקיים את המצווה).
מתפלל עם הציבור- נעשים עדה קדושה, כל העשרה נעשים יחידה אחת. וכך גם בפירוש הפנימי, שאוסף את כל עשר כוחות הנפש שלו והם מתאחדים ליחידו של עולם.
גמילות חסדים- קיימים 2 צדדים: משפיע (נותן) ומקבל, וברגע שהפעולת החסד מתקיימת, אז מתקיימת התאחדות גמורה בין המשפיע למקבל, כך ששניהם משפיעים ושניהם מקבלים (כי העני מזכה את המפיע לקיים את המצווה).
מתפלל עם הציבור- נעשים עדה קדושה, כל העשרה נעשים יחידה אחת. וכך גם בפירוש הפנימי, שאוסף את כל עשר כוחות הנפש שלו והם מתאחדים ליחידו של עולם.
מוצאי חג הגאולה יט-כף כסלו תשנב- סעיף א- 10 יהודים יחד-
בספר תהילים כתוב: "כי ברבים היו עמדי" - כוונת המילה "רבים" הינה "מתפלל עם הציבור", בזה מודגש המעמד ומצב של "עמדי", כמאמר רז"ל- השכינה שורה על כל 10 יהודים כשהם יחד, אפילו כאשר אינם עוסקים בתורה, ועל אחת כמה וכמה כשעוסקים בענייני תורה ומצוות: "עשרה שיושבים ועוסקים בתורה שכינה שרויה ביניהם",
ויש להתחיל בזה תיכף ומיד - ע"י הוספה בשליחות-מצוה לצדקה, בהוספה על נתינת הצדקה שנתנו כבר במשך היום (כבכל יום, ובאופן של הוספה ביום זה), יום סגולה, כיון שבמצות הצדקה (ש"מקרבת את הגאולה") מודגש ביותר הענין ד"פדה בשלום נפשי".
וישב יט כסלו תשכד- ד,ו,ט,יא, כב,כז,כח,לד- תורה, גמילות חסדים ותפילה אצל האיש, האדמו"ר הזקן ואצל האישה-
על הפסוק "פדה בשלום נפשי מקרב לי כי ברבים היו עמדי" אשר מופיע בתהילים קיים פירוש בגמרא במסכת ברכות: "אמר הקב"ה כל העוסק בתורה ובגמילות חסדים ומתפלל עם הציבור [וכפי שמבאר רבינו נשיאנו בד"ה פדה בשלום די"ב תמוז לפני עשרים שנה, ש"כאן כולל כולם בתואר עוסק", היינו, שהלשון "העוסק" קאי לא רק על "בתורה", אלא גם על "ובגמ"ח", וגם על "מתפלל עם הציבור"], מעלה אני עליו כאילו פדאני לי ולבני מבין אומות העולם".
הפדיה והגאולה הם דווקא בסדר הזה: איש ישראל פודה קודם את האלוקות ("לי") מהעולם, ורק אחרי זה את בני ישראל ("ולבני") "מבין אומות העולם."
וכיצד פודים? ע"י העסק "בתורה ובגמילות חסדים ומתפלל עם הציבור":
עוסק בגמילות חסדים- לא די בעזרה לחברים ונזקקים, אלא אם לאיש אשר מסייע יש חומות, קיימים דברים שהוא שומר רק לעצמו, כך גם לחבר שלו יש חומות ("כמים הפנים לפנים כך לב האדם לאדם") והא לא יידע במה הוא צריך סיוע בדיוק, כי קיימות הגבלות בגישה. לכן את צריך להסיר את החומות שלנו עצמנו בשביל זה.
עוסק בתורה- ייתכן שהתורה הינה כל חייו והוא לומד בכל רגע פנוי, אבל כשהוא לומד משהו אשר סותר איזה הרגל שיש לו, את דרך חייו, או יותר מכך, משהו שהוא כבר למד, הוא לא יקבל את זה. לכן צריך להיות מוכן לקבל שינויים ע"י התורה.
ומתפלל עם הציבור- מה שמצופה הוא להיות מסוגל להתפלל עם כל 10 הסוגים של בני ישראל, ולהתפלל איתם.
עוסק בגמילות חסדים- לא די בעזרה לחברים ונזקקים, אלא אם לאיש אשר מסייע יש חומות, קיימים דברים שהוא שומר רק לעצמו, כך גם לחבר שלו יש חומות ("כמים הפנים לפנים כך לב האדם לאדם") והא לא יידע במה הוא צריך סיוע בדיוק, כי קיימות הגבלות בגישה. לכן את צריך להסיר את החומות שלנו עצמנו בשביל זה.
עוסק בתורה- ייתכן שהתורה הינה כל חייו והוא לומד בכל רגע פנוי, אבל כשהוא לומד משהו אשר סותר איזה הרגל שיש לו, את דרך חייו, או יותר מכך, משהו שהוא כבר למד, הוא לא יקבל את זה. לכן צריך להיות מוכן לקבל שינויים ע"י התורה.
ומתפלל עם הציבור- מה שמצופה הוא להיות מסוגל להתפלל עם כל 10 הסוגים של בני ישראל, ולהתפלל איתם.
הפדיה צריכה להיות לא באופן שמבטלים את מציאות העולם, אלא באופן של "פדה בשלום", חיבור של העולם לאלוקות.
וע"י דברים אלו פודים את הקב"ה ואת בני ישראל (דווקא בסדר הזה) מהגלות בפועל (ולא "כאילו"), בכל אחד בחייו הפרטיים, ומגאולה הפרטית לגאולה הכללית ע"י משיח צדקנו, בקרוב ממש.
וע"י דברים אלו פודים את הקב"ה ואת בני ישראל (דווקא בסדר הזה) מהגלות בפועל (ולא "כאילו"), בכל אחד בחייו הפרטיים, ומגאולה הפרטית לגאולה הכללית ע"י משיח צדקנו, בקרוב ממש.
תמוה שדווקא הגאולה של האדמו"ר הזקן מהמאסר לא באה לכאורה ע"י 3 ענייני העבודה: "העוסק בתורה ובגמ"ח ומתפלל עם הציבור" מכיוון שכשהוא קרא את הפסוק בתהילים הוא היה יחיד במאסר: הוא לא למד תורה, לא היה לו למי לגמול חסד ובטח שלא התפלל בציבור.
ההכנה לגאולה היא ע"י 3 תקנות שקישר אדמו"ר הזקן עם הגאולה, כפי שכתוב בסוף קונטרס אחרון בתניא:
תורה- "גם לגמור כל הש"ס בכל שנה ושנה".
תפילה- "יגמור לעצמו בכל שבוע התמניא אפי שבתהלים קי"ט"
גמילות חסדים- כתוב בהתחלת האיגרת: "הוכיח תוכיח את עמיתך אפילו מאה פעמים"- למה לא פחות? בגלל האהבת ישראל הוא מנסה הרבה לתקן את מעשה חבירו.
תורה- "גם לגמור כל הש"ס בכל שנה ושנה".
תפילה- "יגמור לעצמו בכל שבוע התמניא אפי שבתהלים קי"ט"
גמילות חסדים- כתוב בהתחלת האיגרת: "הוכיח תוכיח את עמיתך אפילו מאה פעמים"- למה לא פחות? בגלל האהבת ישראל הוא מנסה הרבה לתקן את מעשה חבירו.
"פדה בשלום נפשי" זהו גם חיבור תורה עם תפילה- המשכה מלמעלה למטה והעלאה מלמטה למעלה, שזהו ענין אמירת תהלים, שהשירות ותשבחות שבתורה נעשים חלק מעבודת התפלה, אלא, שתקנת רבותינו נשיאינו אינה בתור סידור שבחיו של הקב"ה שבא קודם בקשת צרכיו, אלא אחרי התפילה אומרים מזמורי תהלים (אשר על יסוד תקנה זו היתה גם אמירת תהלים של רבינו הזקן בפסוק "פדה בשלום נפשי").
קיימת שייכות של הנשים לענין "פדה בשלום נפשי גו' כי ברבים היו עמדי", שבשביל זה צריך להיות "העוסק בתורה ובגמ"ח ומתפלל עם הציבור":
בנוגע לגמילות חסדים- רשום בגמרא במסכת תענית שהצדקה אשר נותן הבעל אינה פועלת במהירות כל כך כמו הצדקה שהאישה נותנת, ועל דרך זה בנוגע לעסק בתורה ותפלה עם הציבור (נוסף על החיוב של הנשים עצמן בתורה ובתפלה).
בנוגע לגמילות חסדים- רשום בגמרא במסכת תענית שהצדקה אשר נותן הבעל אינה פועלת במהירות כל כך כמו הצדקה שהאישה נותנת, ועל דרך זה בנוגע לעסק בתורה ותפלה עם הציבור (נוסף על החיוב של הנשים עצמן בתורה ובתפלה).
בראש ובראשונה, צריך לישא אשה כדי שלימוד התורה יהיה הטהרה.
יש צורך בפעולה של האשה, עקרת הבית, שלא תבלבל את הבעל בבקשות ודרישות ושתדאג לכל צרכיו.
יש צורך בפעולה של האשה, עקרת הבית, שלא תבלבל את הבעל בבקשות ודרישות ושתדאג לכל צרכיו.
יט כסלו תשכג- ז, ט, יא- על מה מתפללים והתורה וגמילות החסדים של האדמו"ר הזקן
קיימת דרשת חז"ל על הפסוק "פדה בשלום נפשי" (שהובאה בהרבה מאמרי חסידות ד"ה פדה בשלום שנאמרו בי"ט כסלו): "אמר הקב"ה כל העוסק בתורה ובגמילות חסדים ומתפלל עם הציבור, מעלה אני עליו כאילו פדאני לי ולבני מבין אומות העולם" (כמבואר בפרש"י ובמהרש"א פרטי הענינים בזה).
צריך להבין: סדר היום של יהודי לא מתחיל כדרשת חז"ל (תורה, גמילות חסדים ותפילה עם הציבור), אלא: תפילה, תורה וגמילות חסדים. אז מה בא ללמד אותנו הסדר הזה בדרשת חז"ל?
זה מלמד אותנו על אופן העבודה של היהודי, כלומר שההתעסקות בתורה ובגמ"ח צריכה להיות באופן של "מתפלל עם הציבור", שמשתף את הציבור כולו בהעסק שלו בתורה ובגמ"ח. הוא צריך לקחת את התורה והגמילות חסדים שלו, ובהם ועל ידם "להתפלל עם הציבור", להעלות אותם לקב"ה ולגרום נחת רוח, ודווקא "עם הציבור", שמשתף עוד 9 יהודים, שיהיו שותפים שלו בעסק של תורה ובגמ"ח.
צריך להבין: סדר היום של יהודי לא מתחיל כדרשת חז"ל (תורה, גמילות חסדים ותפילה עם הציבור), אלא: תפילה, תורה וגמילות חסדים. אז מה בא ללמד אותנו הסדר הזה בדרשת חז"ל?
זה מלמד אותנו על אופן העבודה של היהודי, כלומר שההתעסקות בתורה ובגמ"ח צריכה להיות באופן של "מתפלל עם הציבור", שמשתף את הציבור כולו בהעסק שלו בתורה ובגמ"ח. הוא צריך לקחת את התורה והגמילות חסדים שלו, ובהם ועל ידם "להתפלל עם הציבור", להעלות אותם לקב"ה ולגרום נחת רוח, ודווקא "עם הציבור", שמשתף עוד 9 יהודים, שיהיו שותפים שלו בעסק של תורה ובגמ"ח.
"העוסק בתורה"- אצל רבינו הזקן היה באופן של "המקיים את התורה מעוני", הוא היה במצב של עניות ודחקות איומה, עד כדי כך שהייתה לו רק חולצה אחת, וכשהיה מכבס אותה בנהר ולא רצה להפסיד זמן של לימוד תורה, הוא כיסה את גופו במי הנהר כיון שלא היה לו בגד אחר להתכסות בו, ובאופן כזה קיבל תורה מרבו, עד כמה שהיה צריך לקבל.
ועל דרך זה בנוגע לעסק בגמילות חסדים, כידוע הסיפור שביום הכיפורים האדמו"ר הזקן הפסיק את תפילתו כדי שיוכל לבשל אוכל ליולדת, שבאותו הזמן לא היה אף אחד להכין לה דבר מאכל.
וכל זה היה באופן שנתן לתלמידיו, תלמידי תלמידיו, להולכים בעקבותיו ולכל אחד ואחת מישראל עד סוף כל הדורות בפנימיות, ועד שיגיע גם "חוצה".
שיחת ליל ג' דחול המועד סוכות, שמחת בית השואבה, תשטז- סעיפים כה-כט- מהיכן הבחירה של היהודי-
בזמנינו ענין בית המקדש קשור עם תלמידי הישיבה, כמארז"ל "מיום שחרב בית המקדש אין לו להקב"ה בעולמו אלא ארבע אמות של הלכה בלבד".
ענין 4 אמות הן כנגד 4 אותיות של שם הויה, ההלכה היא ש-4 אמות שסביב לאדם קונות, כלומר ליהודי קיימת בחירה האם לקיים את ההלכה או לא, הבחירה שלו היא הקנין, וזה מגיע מ4 אותיות של שם הויה דווקא, מכיוון ששם הויה הוא ענין של הרחבה (אותיות "הבח(י)רה"), ולא צמצום כמו שם אלוקים, שמשם זה מגיעים המהלכים של המלאכים, בעלי חיים וכו', אשר להם אין בחירה.
"ד אמות של הלכה", חז"ל מדברים על הלכה דווקא, הלכה פסוקה, לא תורה בכלל ולא פלפול בפרט, וכאשר יהודי לומד את התורה במסירות נפש ובתענוג, ולא משנה המקום ולא הזמן אז הוא זוכה ש"הלכה כמותו בכל מקום."
קונטרס בית רבינו שבבל- סעיף א'- תפילה במקום של הלכה-
בימים אלה, אשר בית המקדש עדיין לא נבנה ושייבנה במהרה בימינו, ולא ניתן להתפלל בבית המקדש, כדאי להתפלל היכן שגורסים הלכות דווקא (דווקא שגורסים ודווקא הלכות)- 4 אמות של הלכה.
שיחת מוצש"ק בשלח יא שבט תשכד- סעיף לו- לקיים בפועל-
ישנו פתגם חז"ל: "אין לו להקב"ה בעולמו אלא ארבע אמות של הלכה", שמלמד על חשיבות ההלכה והחכמה שבה ועל המעשה בפועל. מהו הענין של הארבע אמות?
אנו לומדים ש4 אמות של אדם הם מקומו: 3 אמות של הגוף, ועוד אמה להנפת הידיים, מה שמלמד על חשיבות המעשה בפועל (ידיים), כך גם בתורה, לא מספיק רק 3 בחינות של "אוריאן תליתאי": פשט, רמז ודרוש אלא גם הבחינה הרביעית: סוד. וכך גם במשכן ובמקדש לא מספיק רק 3 דיורין: חצר אוהל מועד, אוהל מועד שהוא ההיכל, וקודש הקודשים, אלא גם המדרגה הרביעית: הארון שבקודש הקודשים, זוהי בחינת התורה שלמעלה. השלימות היא שזה מתבטא בפועל ממש, וזהו הדיוק: "ארבע אמות של הלכה": השייכות של הקדוש ברוך הוא עם עולמו.
ישנו פתגם חז"ל: "אין לו להקב"ה בעולמו אלא ארבע אמות של הלכה", שמלמד על חשיבות ההלכה והחכמה שבה ועל המעשה בפועל. מהו הענין של הארבע אמות?
אנו לומדים ש4 אמות של אדם הם מקומו: 3 אמות של הגוף, ועוד אמה להנפת הידיים, מה שמלמד על חשיבות המעשה בפועל (ידיים), כך גם בתורה, לא מספיק רק 3 בחינות של "אוריאן תליתאי": פשט, רמז ודרוש אלא גם הבחינה הרביעית: סוד. וכך גם במשכן ובמקדש לא מספיק רק 3 דיורין: חצר אוהל מועד, אוהל מועד שהוא ההיכל, וקודש הקודשים, אלא גם המדרגה הרביעית: הארון שבקודש הקודשים, זוהי בחינת התורה שלמעלה. השלימות היא שזה מתבטא בפועל ממש, וזהו הדיוק: "ארבע אמות של הלכה": השייכות של הקדוש ברוך הוא עם עולמו.
זקן ששכח תלמודו, העוסק בתורה ובגמילות חסדים ומתפלל עם הציבור,דרכי' דרכי נועם,יגיע כפיך כי תאכל אשריך וטוב לך, כל העוסק בתורה ובגמילות חסדים ומתפלל עם הציבור, מיום שחרב בית המקדש אין לו להקב"ה בעולמו אלא ארבע אמות של הלכה